Grötmuffins eller mugcake!

Jag måste skriva ut det underbara receptet från min stora inspiratör i köket och peppiga Emma! Jag har gjort dessa ett gäng gånger nu och de är makalöst goda! Mina killar älskar dom också! Här hemma kallar vi dom för grötmuffins, medan Emma kallar dom för kokos- & morotsmuffins 😉

Så här man iallafall världens godaste frukost:
1/2 dl havregryn
1 msk kokosmjöl
1 msk kokosflingor
1 msk kokosolja
1 dl finrivna morötter eller 1 finrivet äpple
1 msk kanel
1 krm vaniljpulver
1 liten mosad banan
1 ägg
0,5 dl äggvita

Blanda ihop alla ingredienser och fördela smeten i 2-3 muffins-/cupcakesformar. Eller smörj en mugg med kokosolja och gör en stor mugcake. Micra på högsta effekt i 2-3 minuter (eller tills de stelnat). Blanda ihop keso och kvarg som du sedan toppar muffinsarna med. Strö över lite riven morot eller en klick jordnötssmör! Ät och N.J.U.T!
image

3 thoughts on “Grötmuffins eller mugcake!”

  1. Hej! Jag svängde ihop muffinsarna idag, men eftersom jag inte hade alla ingredienser hemma så skippade jag en extra äggvita, vaniljpulvret och kokosoljan och använde bara en halv banan. Men de blev helt ok ändå! De blev inte särskilt söta så jag är lite konfunderad över hur de ”ska” vara – matmuffins eller efterrättsmuffins…? Jag hade i alla fall på en skiva getost/chèvre och värmde en sväng i mikron och mm så gott det var! Chèvreost passar jättebra till. Själva muffinsarna tyckte jag var helt ok, men kanske inte världens godsaste frukost… 😉 Men prova detta: http://www.andrews.se/alice/underbar-halsosam-chokladdessert/

    Gilla

    1. Tack för titten 😉
      Synd att du inte hade allt hemma – det kan vara de som ger muffinsarna den något sötare smaken! Din dessert låter smarrig – ska kolla in den!

      Gilla

TACK! Dina ord gör mig glad!

