Välkommen till www.harligavardag.se

Från och med 2014-08-12 kommer alla inlägg i bloggen att göras från adressen www.harligavardag.se 

Den här sidan (harligavardag.com och harligavardag.wordpress.com) kommer att finnas kvar ett tag till, men för att Du inte ska missa något kan det vara idé att lägga till den nya adressen i favoriter, bokmärken och ändra i din Bloglovinfeed till http://www.harligavardag.se

Stekt vitkål

Har du testat att äta stekt vitkål? Supergott, går snabbt att göra och är ett livsmedel fullt med fina egenskaper! Det är tex rikt på C & K – vitamin och kalcium. Vitkål har lågt energiinnehåll, mättar gott och magen får arbeta med att spjälka den, vilket leder till ett jämnt blodsocker. Vi äter stekt vitkål istället för pasta.

Min filosofi är att vi behöver alla näringsämnen och inte utesluta någon, men jag vill äta mat med högt näringsinnehåll som är bra för min kropp. Pasta innehåller förhållandevis lite näring men fyller kroppen med mycket energi och ger snabbt påslag i blodsockret, samt gör mig hungrig inom kort.

Stekt vitkål:
Strimla en bit vitkål, lägg det i stekpannan med en klick kokosolja/rapsolja och stek den mjuk på svag värme. Smaksätt med salt o peppar. Vill du så ha i en klick pesto och en skvätt kokosmjölk och låt det sjuda ihop nån minut. Klart att äta!

stekt vitkål

Motivationen i värmen?

Jag har haft ett (ofrivillgt?!) avbrott i min träning under en vecka. Jag har inte känt mig motiverad alls i denna värme. Jag har hittat undanflykter till att inte träna, typ: jag hinner inte, det är för varmt, jag vill inte träna tidigt/sent på dagen, jag har precis ätit/jag har inte ätit på ett tag… Samtidigt har jag ändå tänkt på att det skulle vara skönt att träna, svettas och må så där gött som jag gör av träningen. Känner du igen dig?!

Jag har blivit inspirerad i mitt Instagram-flöde av många som trotsat värmen och gett sig själva ett härligt träningspass, så när jag frågade om tips på motivation fick jag några svar som blev sparken i baken jag behövde för att ta mig ut! Tack för det!

Strax efter åtta snörade jag på mig löparskorna och laddade telefonen med en podcast och tog mig ut på min favoritslinga, med intentionen att springa i 5km. Detta var mitt första distanspass för i år, och jag lät kroppen visa tempot med hjälp av näsandningen. Det kändes gött och jag njöt av att vara ute i skogen och få en stund för mig själv. Det märks i min kondition att jag inte löptränat regelbundet sen i höstas, intervaller är det som kroppen klarat av utan att ge mig smärta.

Att få springa kravlöst en längre stund utan att pressa kroppen var helt fantastiskt! Jag hoppas på att jag får uppleva detta fler gånger och att kroppen inte protesterar!
image

Mina tips för att ”hitta” eller snarare skapa sin motivation:

  • inspireras av andra
  • bestäm dig och bara gör´t
  • ta på dig träningskläder och skor
  • ladda ner ny musik, bok eller avsnitt av podcast
  • tänk på hur skönt avslappnad du är i kroppen efteråt och lyckoruset du känner över att du faktiskt gjorde det
  • ta några peppiga selfies innan du ger dig av – för extra energi :)

En skål med färska blåbär och hallon, toppad med en klick keso, en näve cashewnötter smaksatt med kanel och kardemumma. Massor av vatten och jag är redo för att sova gott!

Grönkål

På bloggar, i tidningar och instagram har jag det senaste året sett och läst om superkålen – grönkål. Jag har inte kommit mig för att köpa hem det, förrän nu! Såg en påse i frysdisken brevid spenaten (som jag köper för att ha i mina smoothies i vanliga fall) och la den i kundvagnen.

Både spenat och grönkål är basgörande livsmedel som är superbra att ha i sin smoothie, gärna på morgonen för att boosta efter nattens avgiftning i kroppens system!

Det ger ingen smak i smoothien, men bidrar förutom med svalka en massa fina vitaminer, mineraler och antioxidanter som kroppen behöver för att vara i balans. Tex:
– A, C, E, K – vitamin
– kalcium (mer än i mjölk och är lättare att ta upp i kroppen)
– järn
– kroppens alla essentiella byggstenar (aminosyror)
– probiotika
– stärker immunförsvaret
– blodsockersänkande

Ett perfekt livsmedel tycker jag! Fantasitskt att ha i sin smoothie och ge sig själv en bra grund för god hälsa! Nästa gång jag ser färsk grönkål ska jag nog köpa med mig det hem och göra grönkålschips!

grönkål

God morgon med en lila smoothie

När jag vakande imorse kändes kroppen seg, magen lite orolig och suget att äta fanns inte alls. Jag vet att det då är viktigt att ge sin kropp energi, vitaminer och antioxidanter för att hamna i balans igen.

I köket blandade jag ihop en basgörande smoothie, med mango som innehåller naturlig probiotika och är superbra för magens bakterier!

lila smoothie

Lila smoothie:
– 1/2 avokado
– 1/2 ekologisk banan
– 1 nektarin (de är gudomligt goda nu!!!)
– 1 dl fryst mango
– 1 dl fryst grönkål
– 2 dl egenplockade blåbär
– 1 cm färsk ingefära
– pressad ekologisk citron
– en skvätt apelsinjuice-koncentrat
– 1 tsk mighty greens
– vatten att spä med

Kroppen är fantastisk!

Inställningen till min egen kropp har förändrats ganska rejält de senaste två åren. Nu i backspegeln kan jag se att synen på den och hur jag inte gillat den hänger samman med hur jag mår psykiskt. Genom att arbeta med mig själv, min självkänsla och vem jag är/vill vara och genom att läsa och lära mig om kroppen har jag fått en helt annan inställning – en sund inställning. Du som följt mig sen tidigare känner till det här, men jag tycker att man inte nog kan påpeka hur fantastisk vår kropp är! (Här kan du läsa mina tidigare inlägg om ämnet #kroppenärfantastisk

Jag är varken starkast, snabbast, smalast eller något annat adjektiv som ”bestämmer” mina egenskaper. Vad jag däremot är – är närvarande, nöjd och njuter av kravlös träning samt längtar efter att utmana mig mentalt och fysiskt i min träning! Jag har slutat jaga siffror – på vågen, på hantlar, på klockan. Visst kan jag efter ett pass kolla km-tid, men då för att stämma av om känslan och tiden stämmer överens.

Idag njuter jag och är tacksam över att jag går upp på morgonen för en powerwalk, ett flödande yogapass, eller meditation trots att sängen lockar mer. Eller åker kommunalt in till stan för att gå på en klass med favoritinstruktören, trots att jag inte känner någon annan som deltar. Eller drar på mig träningskläderna i strilande regn och tar mig ut på en löptur. Eller att kolla in ett nytt pass från Lofsan och bränna av det på baksidan! Eller att ta mig till gymmet och köra ett favoritupplägg! Känslan under (oftast) och efter passet är det som lockar mig att ta på mig mina träningskläder.

Ibland har jag tydliga mål med min träning och trivs med det, ibland har jag inga mål alls – mer än ”må-bra-träning” för att få svettas och känna mig hög på endorfinerna i kroppen! Det viktigaste för mig är att jag är frisk, smärtfri och klarar av min vardag med allt vad det innebär. Tunga matkassar, barn, trädgårdsfix, snöskottning, stillasittande mm

Jag njuter av vad jag kan göra! Att min kropp tillåter mig att springa, bära tungt, sträcka ut mig och flöda igenom positioner jag innan inte trodde var möjliga. Jag tror på mig själv och att jag kan – efter min förmåga! Min kropp är fantastisk! Oavsett vikt, fettprocent och centimetrar över midjan!

kroppenärfantastisk

Jag arbetar med min kropp – inte mot den. Jag unnar mig – jag straffar mig inte. Jag lyssnar på kroppen och utmanar den. #minkroppärfantastisk #kroppenärfantastisk

”TAKE CARE OF YOUR BODY, IT´S THE ONLY PLACE YOU HAVE TO LIVE.”

Tim Rohn

Saker vi glömde och saknar

När vi packade häromdagen för att åka till min syster så glömde vi en hel del saker. Inget utav det är livsnödvändigt, men nu när vi inte har det så inser vi att det är något vi saknar och en lyx vi unnar oss i vanliga fall.

Jag syftar på våra burkar och påsar med nötter, fröer, superpulver och bär som vi har till vår frukost varje dag. Såklart hade vi kunnat köpa med oss nytt, för det går ändå åt, men vi valde att låta bli.  Vår välanvända stavmixer packades med iallafall, så vi har kunnat göra vår morgonsmoothie eller juice (utan superpulver och topping). 

Saker vi glömde och saknar:
– pumpafrön
– solrosfrön
– psylliumfrön
– linfrön
– chiafrön
– blandade nötter
– jordnötssmör
– carob
– maca
– raw kakao
– superbooster/mighty greens
– mullbär
– gojibär
– kokos

toppingen är allt

Vilka är dina måsten på din frukost!?

SUP – det var magiskt!

Idag fick jag äntligen testa på SUP, eller Stand Up Paddling. Det var magiskt! Med lite vingliga ben i början innan jag förstod hur jag skulle använda min kropp på den flytande brädan gled jag fram över vattnet. Min första tanke var – detta måste jag göra igen, i tystnad innan alla badsugna hänger vid stranden. Jag vill få uppleva naturen, omgivningen och vara totalt närvarande i min kropp.

SUP

I två omgångar testade jag att ge mig iväg och den andra gången var jag så pass modig att jag la ner paddeln och flödade igenom några solhälsningar. Det var utmanande och helt fantastiskt, nästa gång ska jag nog inte ha på mig flytvästen, den var lite i vägen😉

Imorgon ska jag upp och ut på sjön en stund innan dagen sätter igång, för att landa, njuta och uppleva!

Har du testat? Vad tyckte du?

Vi laddar i vårt paradis

Vi är äntligen hos min älskade storasyster med familj i deras paradis i de småländska skogarna! Hela min stora familj är på plats för att umgås, bada, grilla, besöka Nils Holgerssons Värld och njuta av omgivningarna. Trollebo är i min värld ett paradis – där jag kan ladda om, njuta och vara!

Barnen leker med varandra, vi pratar om livet, lagar mat, skrattar och sover gott! När jag i eftermiddags varm och svettig var på väg till Trollebosjön för att möta upp min syster och såg solen glittra började jag nästan gråta. Omgivningarna talar till mig, ger mig ro och påminner mig om förra sommaren då vi var här många sköna dagar och jag fann styrkan i mig själv igen. Trollebo kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta.
image

Diplomerad kostrådgivare. Mitt i livet, tränar och äter för att må bra!

%d bloggare gillar detta: